Undersøgelser viser, at emotionelt intelligente ledere skaber markant bedre resultater end andre. Derfor giver det god mening at arbejde med dette begreb i virksomheden.
Hvad er emotionel intelligens?
Et menneske med en høj emotionel intelligens er god til at opfatte, vurdere og håndtere sine egne og andres følelser. Så kan man spørge sig selv: hvordan skulle denne evne kunne få positiv indflydelse på salgsafdelingens resultater?
Egenligt er svaret ganske banalt. En leders forståelse af medarbejdernes følelser, og hans/hendes evne til at vurdere og håndtere dem er afgørende for trivslen i organisationen – og dermed den enkelte medarbejders motivation for at skabe resultater.
Kend dine styrker
Emotionel intelligens består af fire kernekompetencer:
Selvbevidsthed, selvkontrol, social bevidsthed og sociale færdigheder.
Når du er bevidst om dine egne følelser, kender dine styrker og svagheder, har et realistisk billede af dig selv og forstår, hvordan du virker på andre mennesker, så har du et godt udgangspunkt for at motivere dit team.
Når du har kontrol over, hvad du siger, og hvad du gør, reducerer du risikoen for at tage forhastede beslutninger. Du kan i højere grad handle i overensstemmelse med dine værdier – og gøre det med troværdighed og god samvittighed. Når du har en evne til at forstå dine medarbejders følelser og tanker, kan du som leder tage udgangspunkt i den enkelte medarbejder – og ikke i dine fordomme om ham eller hende. Til den sociale bevidsthed hører også en portion ydmyghed, som betyder, at du kan erkende, at du ikke ved alt, og at andre også skal have lov til at komme til orde. Som leder ved du, hvor vigtigt det er, at du kan indgå i meningsfuld dialog med dit team, og at du er god til at formidle dine budskaber på en måde, der fordrer engagement og samarbejde.
Det skaber resultater
Emotionel intelligens kan trænes som en muskel, og når det sker, skaber det resultater. Den amerikanske psykolog, Daniel Goleman, har beskæftiget sig indgående med begrebet, og i den forbindelse har han undersøgt mere end 500 amerikanske virksomheder. Han fandt, at organisationer, der arbejder med emotionel intelligens, performer markant bedre end andre. Faktisk siger han, at en medarbejder med høj emotionel intelligens skaber en omsætning, der er 390 pct. over den gennemsnitlige.
I vores arbejde med danske salgsledelse ser vi det samme. Virksomheder, der arbejder målrettet med både konkrete mål og midler og medarbejdernes emotionelle intelligens, formår at styrke salget i højere grad end andre. Oven i købet med medarbejdere, der trives. Så mon ikke der er brug for et emotionelt forår i dansk salgsledelse?
More Selling er en af Danmarks førende konsulentvirksomheder inden for salgsudvikling. Vi løfter virksomheder og salgsafdelinger til nye højder ved at udvikle deres kompetencer inden for de tre fokusområder: MORE – BETTER – CLOSER
Dronninggårds Allé 136
2840 Holte
hw@moreselling.dk
+45 40 55 65 05
+45 45 47 50 00