Vi kan ikke sulte os til et godt helbred, så en del af løsningen er en markant forbedring af salgsledelsen.
Alt for få virksomheder arbejder struktureret nok med salgsledelse. Ofte gribes salgsarbejdet an baseret på fornemmelser og uden klarhed over, hvordan salget kan styrkes. Vi siger ofte, at den manglende omsætning skyldes krisen, bl.a. fordi markedet er tilbageholdende og afventende.
Og ja, det har en stor del af skylden. Men vi har set et utal af virksomheder træffe beslutning om at ændre fokus, angribe krisen og dermed skabe salgs- og vækstrater, der outperformer, hvad de magtede før krisen.
Hvad er så deres hemmelighed? Fælles for de fleste er en holdning om at “man ikke kan sulte sig til et godt helbred”, “at salget ikke kommer flyvende ind som stegte duer” og “at når kunderne ikke køber – ja så må vi til at sælge!”
Ingen raketvidenskab
Hvordan når man sine mål? Hvilke indsatser skal der til? Hvor kan vi forbedre os i salgsprocessen, og hvilke kompetencer skal vi udvikle i et marked, der ændrer sig hurtigere og hurtigere?
Der har i mange år været set lidt skævt til “sælgeren”. I dag er det meget sjældent, at man får et visitkort med titlen sælger påskrevet. Oftest er det titler som Key Account Manager, Senior Advisor, Major Market Manager osv. Men når alt kommer til alt, handler det om, at vi er sælgere, og at vi tager ansvaret for at sælge, og ikke for om kunderne køber eller ej.
Godt salg og god salgsledelse er ingen eksakt videnskab, men bør måske behandles som sådan. Der er i vores optik visse enkle og snusfornuftige metoder, der kan hjælpe os:
Hvilken indsats skal der til, for at vi når målet?
Hvor gode er vi i vores salg – og hvor er vi knap så gode?
Hvordan sikrer vi, at der bliver fulgt op på salget? Igen og igen.
God afsæt for salg
Kan virksomhedens salgsledelse svare på disse spørgsmål, så har den et godt afsæt for at øge salget. Sværere er det ikke.
Hvad ville det betyde, hvis danske virksomheder blev blot 5 pct. bedre til at planlægge, prioritere til at arbejde struktureret med virksomhedens salgseffektivitet? Vores påstand er, at det ville give en bedre bundlinje i den enkelte virksomhed og en betydelig styrkelse af dansk økonomi: flere arbejdspladser og en forstærkende optimisme. Det er da en spændende udfordring for landets ledelse.
More Selling er en af Danmarks førende konsulentvirksomheder inden for salgsudvikling. Vi løfter virksomheder og salgsafdelinger til nye højder ved at udvikle deres kompetencer inden for de tre fokusområder: MORE – BETTER – CLOSER
Dronninggårds Allé 136
2840 Holte
hw@moreselling.dk
+45 40 55 65 05
+45 45 47 50 00